ForsideRebild1. maj på FGU i Støvring

1. maj på FGU i Støvring

Af tovholder Bjarne Laustsen
Blomstermarken 20, 9530 Støvring

1. maj på FGU i Støvring

Vi gentager succesen fra sidste års 1. maj-arrangement på FGU Himmerland i Støvring.

Hvor det sidste år var de unge socialdemokrater Anna Aubertin og Hjalte Høyer, der var på talelisten, har vi i år også inviteret unge stemmer fra andre politiske retninger. Blandt andet Henriette Frølund Lyngberg fra Venstre, som er byrådsmedlem i Støvring, samt Lucas Damtoft fra Radikal Ungdom, der går i 9. klasse på Karensmindeskolen.

Temaet for dette utraditionelle 1. maj-arrangement er unge – deres muligheder, udfordringer og perspektiver på fremtiden.
Hvad er godt ved at være ung i dag? Og hvorfor er der nogle unge, der mistrives eller mister lysten til skole og uddannelse? Vi tror på, at de unge selv kan bidrage med de bedste bud på løsninger.

Mange unge trives og klarer sig godt i de etablerede uddannelsessystemer. Men samtidig står omkring 40.000 unge mellem 15 og 24 år uden for både uddannelse og arbejdsmarked. 

I Rebild Kommune drejer det sig om næsten 200 unge, der ikke har noget at stå op til i hverdagen.

Det er en stor udfordring – først og fremmest for den enkelte unge, men også for familierne, arbejdsmarkedet og samfundet som helhed.

Derfor er det nødvendigt at tænke i flere løsninger. Her spiller FGU (Forberedende Grunduddannelse) en vigtig rolle for mange af den gruppe af unge, som står uden job og uddannelse. På FGU arbejder man praksisrettet og helhedsorienteret med undervisningen, hvor eleverne kombinerer fag som dansk, matematik og engelsk med værkstedsfag.

Et centralt fag er PASE (Privatøkonomi, Arbejdspladslære, Samarbejde og Erhvervskendskab). Her arbejder eleverne blandt andet med arbejdspladskultur, rettigheder og pligter på arbejdsmarkedet – og netop derfor giver det god mening at koble undervisningen med 1. maj som en vigtig tradition i dansk arbejdsliv.

I Rebild Kommune har vi også gode erfaringer med juniormesterlære, som er et tilbud til elever i 8. og 9. klasse, der ønsker en mere praktisk skolegang. Her kombineres undervisning med 1-2 dages praktik om ugen i en virksomhed, på en erhvervsskole eller på FGU. Det er et tilbud, der motiverer mange unge og giver dem en mere tydelig retning.

Vi ved også, at fritidsjob kan være en vigtig vej ind på arbejdsmarkedet og videre i uddannelse, og derfor er det noget, vi gerne vil sætte fokus på.

Samarbejdet med FGU har allerede skabt konkrete resultater og flere unge har indgået aftale om en erhvervsgrunduddannelse (EGU) eller andre jobmuligheder gennem netværk og samarbejde med lokale virksomheder og aktører.

Uddannelseschef Christina Møller udtaler:
“Vi glæder os igen i år til at åbne dørene på FGU. Det er vigtigt for os at være en åben skole, hvor omverdenen kan få indblik i de unges hverdag og se de mange ressourcer og potentialer, de rummer.”

Arrangementet byder også på fællessang, hvor vi blandt andet synger klassiske arbejdersange – herunder “Ungdom er ikke de sløvede sind”.

Som noget utraditionelt serveres der ikke øl til arrangementet. FGU er en alkoholfri skole, og i stedet vil de unge vise deres værksteder frem og fortælle om deres arbejde og hverdag.

Vi håber, at mange har lyst til at kigge forbi, møde de unge og tage del i samtalen – over en kop kaffe og et rundstykke.

Tilmelding senest den 29. april via SMS til Bjarne på 40682494.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler